Algoritme: Grafische weergave met flowchart

Ontwikkelaar

John Val
Inleiding Voorbeeld

Flowchart

Een flowchart of stroomdiagram is een belangrijk hulpmiddel in de communicatie over algoritmen. De grafische weergeving vat, door afspraken over de betekenis van de gebruikte symbolen, heel overzichtelijk de essentie van een algoritme samen. Ook in de ontwikkeling van een algoritme helpt het om fouten in het algoritme makkelijker te kunnen ontdekken.

Voorbeeld Flowchart

In de activiteit modderdorp hebben we flowcharts voor de algoritmen "kortste paden eerst" en "verwijderen langste paden eerst" gepresenteerd. Hieronder is een voorbeeld van een ander algoritme. Jouw taak is om dit algoritme terug te leren lezen en te verbeteren.

De flowcharts in deze cursus zijn gemaakt met yEd. De gebruikte standaard symbolen zijn hier te vinden. Ben je nog aan het brainstormen gebruik dan potlood en papier of marker en whiteboard, dat gaat veel sneller.

opdrachten

  1. Beginnend bij Start, wat denk je wat dit algoritme doet?
  2. De afgeronde rechthoek (geel), de rechthoek (blauw), de vierhoek met twee rechte hoeken (verlopend blauw) en de ruit (rood en groen) zijn standaard symbolen in een flowchart. Gebruik de bovenstaande link om uit te zoeken wat de betekenis van elk van de symboelen is. Voor de de vierhoek met twee rechte hoeken (verlopend blauw) wordt vaak ook de gewone rechthoek gebruikt. Houd je bij het maken van stroomdiagrammen aan deze standaarden.
  3. Na de start wordt de invoer 4 ingelezen. Voer het algoritme uit.
  4. Na de start wordt de invoer aap ingelezen. Voer het algoritme uit.
  5. Voor welke invoer is er geen einde?
  6. Pas de flowchart aan voor een aangepast algoritme waarin er voor decimale getallen, die worden ingevoerd, gestopt wordt als de teller groter is dan die ingevoerde waarde?