Een flowchart of stroomdiagram is een belangrijk hulpmiddel in de communicatie over algoritmen. De grafische weergeving vat,
door afspraken over de betekenis van de gebruikte symbolen, heel overzichtelijk de essentie van een algoritme samen. Ook in de
ontwikkeling van een algoritme helpt het om fouten in het algoritme makkelijker te kunnen ontdekken.
Voorbeeld Flowchart
In de activiteit modderdorp hebben we flowcharts voor de algoritmen "kortste paden eerst" en "verwijderen
langste paden eerst" gepresenteerd. Hieronder is een voorbeeld van een ander algoritme. Jouw taak is om dit algoritme
terug te leren lezen en te verbeteren.
opdrachten
Beginnend bij
Start, wat denk je wat dit algoritme doet?
De afgeronde rechthoek (geel), de rechthoek (blauw), de vierhoek met twee rechte hoeken (verlopend blauw) en de ruit
(rood en groen) zijn standaard symbolen in een flowchart. Gebruik de bovenstaande link om uit te zoeken wat de betekenis van
elk van de symboelen is. Voor de de vierhoek met twee rechte hoeken (verlopend blauw) wordt vaak ook de gewone rechthoek
gebruikt.
Houd je bij het maken van stroomdiagrammen aan deze standaarden.
Na de start wordt de invoer
4 ingelezen. Voer het algoritme uit.
Na de start wordt de invoer
aap ingelezen. Voer het algoritme uit.
Voor welke invoer is er geen einde?
Pas de flowchart aan voor een aangepast algoritme waarin er voor decimale getallen, die worden ingevoerd, gestopt wordt
als de teller groter is dan die ingevoerde waarde?