Light Theremin | Sketch | Uitdagingen |
Light Theremin: |
Light Theremin:licht gedreven elektronisch muziekinstrumentSchema Light Theremin. Klik op het schema voor de bekabeling op het breadboard
In dit vierde project "Light Theremin" laat je de arduino lichtmetingen uitvoeren en laat je een zoemer een toon geven op afhankelijk van de
gemeten lichtsterkte. Het staat je vrij een ander type sensor te gebruiken.
In dit project gebruiken we een lichtsensor en een piëzo speaker. |
Sketch | Sketch Light ThereminDe onderstaande sketch kun je in de IDE laden. In deze sketch wordt getracht de speaker te laten reageren op invallend licht. /* Light Theremin: Piezo speaker laten reageren op invallend licht. Voor schema zie https://johnval.nl/school/informatica/arduino/index.htm Taken from Arduino Projects Book project 6 modified 1 maart 2014 By John Val This example code is in the public domain. */ const int pinAnalogeInvoer=A0; // invoer pin voor lichtsensor const int pinLedCalibratie=13; // indicatieled voor licht calibratie int laagsteLichtWaarde=1023; // startwaarde voor laagste sensor lezing int hoogsteLichtWaarde=0; // startwaarde voor hoogste sensor lezing int lichtwaarde; const int piezoPin = 8; // pinPiezo int toonhoogte; /* De setup routine van de sketch zorgt voor callibratie van 5 seconden voor de lichtsensor */ void setup() { pinMode(pinLedCalibratie,OUTPUT); digitalWrite(pinLedCalibratie,HIGH); while( millis() < 5000) { lichtwaarde = analogRead(pinAnalogeInvoer); if( lichtwaarde > hoogsteLichtWaarde) { hoogsteLichtWaarde=lichtwaarde; } if( lichtwaarde < laagsteLichtWaarde) { laagsteLichtWaarde=lichtwaarde; } } digitalWrite(pinLedCalibratie,LOW); } /* De eindeloze loop procedure */ void loop() { lichtwaarde = analogRead(pinAnalogeInvoer); toonhoogte=map(lichtwaarde,laagsteLichtWaarde,hoogsteLichtWaarde,50,1000); tone(piezoPin,toonhoogte,20); delay(10); } |
Opdracht |
|
Uitdaging |
Uitdaging
|