Voorbereiding PO

Je hebt nu de basiselementen van javascript gezien: variabelen, voorwaardelijke uitvoering, herhaling, functies en array's. Deze basiselementen moet je in welke programmeertaal dan ook gaan beheersen. Met deze kennis zou je al heel veel complexere problemen kunnen aanpakken. In dit hoofdstuk zullen we dit stapsgewijs opbouwen door je opgaven in een in oplopende moeilijksheidgraad aan te bieden die je als voorbereiding op de PO javascript kan maken. De eerste vier moet je echt kunnen. Daarna gewoon de uitdaging.
Hoe je het doet, dat moet je zelf weten. Tijdens de PO krijg je echter dit start document zodat je al een beginnetje hebt.
. Zorg in alle gevallen dat:

  • je logische namen geeft.
  • je foutcontrole uitvoert waar nodig.
  • je commentaar toevoegt.
  • je goed leesbare code maakt.
  • je voor iedere functie die je ontwikkelt een flowchart maakt en deze inlevert

Opdrachten
  1. Oppervlakte van een cirkel:






    Maak een programma met één invoerveld, één knop en één uitvoerveld. In het invoerveld geef je de diameter op in cm. In het uitvoerveld geef je de oppervlakte van de cirkel $O=\pi \cdot straal^{2}$
    Aanvullende voorwaarden:
    • De berekening moet ook te zien zijn in de uitvoer.
  2. ABC formule: $x_{1,2}=\frac{-b \pm \sqrt{b^{2}-4 a c}}{2 a}$

    Kwadratische vergelijking a x2 + b x + c = 0 oplossen
    geef a
    geef b
    geef c
    Oplossing:x=-2 of x=-3
    Maak een programma op basis van bovenstaande tabel dat de kwadratische vergelijking oplost. Je weet een dergelijke vergelijking heeft 0, 1 of 2 oplossingen:
    Aanvullende voorwaarden:
    • a mag niet 0 zijn.
  3. Pythagoras:

    Gegeven is de rechthoekige driehoek ABC met rechthoek zijden a en b en schuine zijde c.
    Bereken de schuine zijde zonodig in tweedecimalen nauwkeurig.
    a3
    b4
    geef c
    Je antwoord is goed
    Maak een programma op basis van bovenstaande tabel de gebruiker in staat stelt de stelling van Pythagoras te oefenen.
    Aanvullende voorwaarden:
    • Nieuwe som moet nieuwe (toevallige) waarden voor a en b plaatsen
  4. Faculteit berekenen:

    Bereken x! (De faculteit van x. b.v. 6!=6×5×4×3×2×1)
    geef x
    Oplossing:3!=6
    Maak een programma op basis van bovenstaande tabel dat voor het gegeven getal de faculteit berekent .
    Aanvullende voorwaarden:
    • x is een geheel getal en groter of gelijk 0 (0!=1).
  5. Van links naar rechts:

    Heen en weer
    geef getal links
    geef getal rechts
    1.5 , 2.5, 0.5, 3.5 , -0.5, 4.5 , -1,5, 5,5 , -2.5, 6.5, -3.5
    Maak een programma op basis van bovenstaande tabel dat als resultaat een rij maakt die vanuit het midden tussen het getal links en het getal rechts in stappen van 1 naar recht en links loopt.
  6. Uitdaging: Priem getallen:

    Priemgetallen onder x
    geef x
    Priemgetallen:2,3,5,7
    Maak een programma op basis van bovenstaande tabel dat alle priemgetallen onder het ingevoerde getal geeft.
    Aanvullende voorwaarden:
    • Zorg voor zo een snel mogelijk werkende code.