Interactieve website: PhP

Auteurs

John Val en Ramon Berkhout
Voorwoord Doelen Opdracht Inleveren Beoordeling Thuis aan de slag Verwijzingen Studiewijzer RLO 2015

Voorwoord

Welkom bij de module PhP. In de modules "statische website en informatie systemen" en "Javascript" heb je achtervolgens een statische website gemaakt en daarna op de client computer met javascript interactie geboden. Een website voorzien van javascript biedt je al de mogelijkheden om de website interessant voor de gebruiker te maken. Er is in de voorgaande modules echter nog geen mogelijkheid om resultaten van die acties op te slaan en eventueel uit te wisselen met andere gebruikers. Voor een webwinkel is het noodzakelijk om de bestelling van artikelen in "winkelwagentje" te bewaren, zodat er facturen kunnen worden gemaakt en dat de bezorgdienst de bestelling voor verzending kan klaar maken. In deze module breiden we je kennis uit om te komen tot een volledige client server applicatie waarin dit soort mogelijkheden geboden worden

De uitbreiding van je kennis, die we in deze module bieden, is de kennis van server side scripting met behulp van PhP. De opslag van data in MySQL database bestanden zal in de volgende cursus worden behandeld. Beide technieken zijn slechts voorbeelden van een groot aantal server side technieken. De meeste hosting providers ondersteunen PhP en MySQL, zodat als je wilt na afloop zelf aan de slag kunt op een eigen site.

De naam PhP staat voor "PhP Hypertext Preprocessor". PhP is de taal, hypertext slaat op de HTML waarin het ingebakken kan worden en "preprocessor" slaat op het feit dat de PhP-code op de server computer wordt uitgevoerd wordt waarna de geproduceerde HTML-code naar de browser van de client wordt gestuurd. De vorm van de taal lijkt veel op javascript. Er zijn wel een aantal verschillen die je in de loop van deze module duidelijk worden. Het grootste verschil in onze situatie is dat javascript op de client computer wordt uitgevoerd en PhP op de server computer

Doelen van deze opdracht

Na deze module moet je het volgende kunnen:

Opdracht

De opdracht is tweeledig: Je werkt in duo's om je zelf programmeer technieken aan te leren. Daartoe maak je een aantal opdrachten die door je docent van commentaar wordt voorzien en waarvoor je ook een cijfer krijgt. Iedereen typt zelf de code. Niet om je te pesten, maar om je vooral te laten leren van de fouten die je maakt. Foute code werkt echt niet. Zelf maak ik per 10 regels code minstens één typfout. Dat geeft niet want je moet net zolang door tot je alle fouten eruit hebt gehaald. Het is dus zinvol snel te herkennen wat fout is, zodat je fouten ook sneller kunt herstellen.

Het tweede deel van de opdracht is een afsluitende praktische opdracht. In duo's krijg je één opdracht die je in één lesuur omzet in werkende code.

Inleveren

Ga naar dit deel van deze site om te zien wat je moet inleveren.

Beoordeling

De beoordeling bestaat uit twee delen

Voortgang en werkhouding: C1
In eerste instantie heb je een 10.
  1. Er gaat 0.5 punten af voor iedere waarschuwing die je krijgt voor niet aan het werk zijn. (spelletjes, kletsen of andere niet aan de cursus gerelateerde bezigheden)
  2. Er gaat 0.1 punten af voor iedere 5 minuten die je zonder geldige reden afwezig bent.
  3. Aan het eind van iedere week wordt jullie progressie bekeken. De documenten die jullie hebben gemaakt worden dan programmatechnisch nagekeken en op de volgende manier beoordeeld:
    1. Werking tot 4 punten
    2. Naamgeving 1 punt
    3. Commentaar tot 3 punten
    4. Layout code tot 2 punten
    Te laat ingeleverde opdrachten leveren geen punten meer op.
  4. Aan het eind van de 4 weken heb je dan nog (een restant van) 10 punten over. Het nakijken van de documenten levert een cijfer in een schaal van 0.1-1.0. Dit cijfer wordt vermenigvuldigd met je restant van 10 en geeft het voortgangscijfer voor deze module
Duo opdracht: C2
De één urige opdracht levert een technisch cijfer tussen 1 en 10.

Eindcijfer

Het eindcijfer telt voor 2.5% mee in je totale PTA en wordt als volgt berekend:
CC1+C2
=
2

Thuis aan de slag

Als je thuis met php aan de slag wil moet je een webserver op zetten. Dit kan een tijdelijke zijn of je kan permanent je computer als server inrichten. Er zijn vele gratis servers te vinden XAMPP is er zo een. Een installatie handleiding is hier te vinden. Een portable versie is te vinden op pendrive applications. Samen met een editor voor php (wij gebruiken op school Notepad++) kun je thuis aan de slag.

Enkele sites waar nog meer informatie is te vinden: