Module statische website en informatiesystemen

Auteurs

John Val en Ramon Berkhout

Inleiding Doelen Opdracht Inleveren Beoordeling

Inleiding

Websites zijn er in alle soorten en maten. Facebook is een website waarin heel veel functionaliteit wordt aangeboden. Foto's uploaden, berichten sturen en wat al niet meer. Facebook is een voorbeeld van een dynamische website. De inhoud van de getoonde documenten worden gegenereerd op basis van de input van de gebruikers van de website. Alle webwinkels zijn ook voorbeelden van dynamische websites. Ook electronische leeromgevingen zijn daar voorbeelden van.

Ook het doel van het vak informatica is het ontwikkelen van een dynamische website. De documenten die je in de browser te zien krijgt zijn gegenereerd in de vorm van HTML (Hyper Text Markup Language) documenten voorzien van een opmaak de zogenoemde style in de vorm van CSS (Cascading style sheets). Een site die alleen informatie levert en geen andere gebruikersactie kent dan navigeren door de website noemen we een statische website. In een statische website worden de documenten meestal met een editor in HTML geschreven. Voor we HTML documenten dynamisch gaan genereren is het heel erg nuttig om eerst wat van de vele mogelijkheden van HTML en CSS te bekijken door de HTML en CSS code zelf te maken en daarmee een statische website op te zetten. Hieronder is een korte uitleg over de ingrediƫnten van een website.

Een statische website heeft natuurlijk wel inhoud nodig. In het examenprogramma zijn theoretische onderdelen aanwezig. Jullie gaan een website ontwikkelen waarvan de inhoud bestaat uit de uitwerking van opdrachten uit de module Informatie

Doelen van deze opdracht

Opdracht

De opdracht is tweeledig: Je maakt in viertallen een statische website over de theorie uit delen van de de module Informatie. In de module informatie zijn opdrachten te vinden die je per sectie in een webpagina verwerkt.

Als afsluiting maak je een individuele toets om te laten zien dat je de technieken binnen HTML en CSS kunt toepassen
Om je te sturen in de techniek van het ontwikkelen van de website, moet je de opdrachten die achter de knoppen techniek in het menu maken en laten aftekenen door je docent.
De inhoudelijke kant van de opdracht vind je achter de knoppen inhoud.

Inleveren

Ga naar dit deel van deze site om te zien wat je moet inleveren.

Beoordeling

De beoordeling bestaat uit drie delen

Voortgang: C1
  1. Iedereen houdt iedere les bij wat hij/zij van plan is te gaan doen en wat hij/zij heeft gedaan. Werk je in een team dan komt dit summier terug op het voortgangsbord.
  2. Heb je de opdrachten van een hoofdstuk af, maak dan een afspraak met de docent om deze te laten aftekenen. De docent stelt je dan een aantal vragen om te bepalen of het begrip aanwezig is. Bij twijfel geeft hij aanvullende opdrachten.
  3. Ben je extra technische uitdagingen aangegaan om op een cijfer hoger dan een 7 uit te komen , laat die dan ook door de docent bekijken. Ook hier stelt de docent mogelijk vragen.
Kennis: C2
De website wordt beoordeeld op de kennis die je hebt moeten vergaren uit de theorie opdrachten.
Individueel: C3
De praktische opdracht html levert een technisch cijfer tussen 1 en 10. Behalve de werking van de opdracht wordt ook gekeken naar de schoonheid van de code.

Eindcijfer

Het eindcijfer telt voor een derde deel mee in ED04 uit het PTA en wordt als volgt berekend:

C(C1+C2)/2 + C3
=
2