Voor deze scrum worden er groepen gemaakt met leerlingen die al kennis van programmeren
hebben of die zich erg uitgedaagd voelen en groepen die een rustiger maar wel een gedegen pad willen
volgen.
Scrum
Taken
Definitie van gedaan
Scrum
De scrum moet worden uitgevoerd in maximaal 18 lessen. Daarna volgt een
toets.
De scrum wordt
na sprint 0 uitgevoerd in 8 sprints. In de onderstaande
beschrijving van de sprints is uit gegaan van de taken voor het rustiger maar gedegen pad. De leerlingen die meer uitdaging willen
moeten zelf afspraken maken over het tempo. Natuurlijk wel onder
de voorwaarde dat de doelen in onderstaande sprints worden gehaald.
In deze scrum geven we weer de werkzaamheden maar nu zonder punten.
Een van de doelen is om zelf punten te gaan geven aan de opdrachtenJe moet leren in te schatten hoeveel tijd je nodig hebt per opdracht.
Je zult in het begin heel veel mis schatten, maar zoals bijna altijd: alle begin is moeilijk. Dit geldt ook voor het programmeren zelf.
Als houvast heb je natuurlijk de duur in lessen. Een sprint van 3
lessen heeft dus 3×75=225 punten per persoon.
taken
Sprint 0 duurt 1 les.
In deze les reflecteer je eerst (15 minuten) in
je oude groep over de gang van zaken in het vorige project.
Beschouw daarin:
Hoe was de samenwerking? Wat was top en wat kan beter?
Verdienen we allemaal het zelfde cijfer? Zo niet bespreek dan hoe
je een 7,5 zou verdelen over de groepsleden.
b.v. In een groep van 4 (A,B,C en D) heb je 4×7,5 = 30 punten te verdelen.
A heeft de hoogste bijdrage geleverd terwijl C niet voor uit te
branden was en nauwelijks een bijdrage aan het eind product heeft
geleverd. C verdient in jullie ogen niet meer dan een 5. Blijven
over 25 punten. Geven jullie A een 9 dan zijn er nog 16 punten.
Dus een 8 voor de B en D.
Komen jullie niet tot een vergelijk dan sturen jullie individueel
een e-mail naar jullie docent met daar in de door jou bedachte
verdeling en een bijbehorende motivatie.
Je hebt kwaliteiten ingebracht bij de groepsvorming. Bespreek hoe
die kwaliteiten zijn ervaren.
Na 15 minuten vindt de nieuwe groepsindeling plaats, die hopelijk ook
niet meer dan 15 minuten in belsag gaat nemen. De kwaliteiten die
voor dit project centraal staan zijn:
teamgenoten kunnen aansturen
goed kunnen lezen
durven te beginnen
analytisch kunnen denken
tijd management
zorgvuldig kunnen werken
netjes kunnen werken
Na 30 minuten begint een uitleg van de volgende scrum met de
gewenste vorm van werken.
Daarna wordt er uitleg gegeven over wat Javascript is en hoe je
een eerste Javascript toevoegd aan een HTML document.
Nieuwe posters worden uitgedeeld: Maak een nieuw scrumbord.
Geef punten aan de opdrachten te maken voor sprint 1. Vergeet
niet het bekijken van de video's (voorbereidend huiswerk) te plannen.
Sprint 1 duurt 3 lessen en zal bestaan uit verdere introductie in javascript door de docent en het maken van de opdrachten in secties basiselementen,
variabelen en operatoren en formulieren en events.
Reflecteer per opdracht op de hoeveelheid punten die jullie aan
een opdracht heb gegeven. Waren het te weinig, het juiste aantal,
of te veel?
Heb je deze secties doorgewerkt dan heb je een basis voor het
opzetten van javascript code en de interactie van deze code met de gebruiker.
Sprint 2 duurt 2 lessen en zal bestaan het bestuderen van sectie
leesbare code
en het maken van de opdrachten in de sectie
conditie.
Geef voor je begint weer een schatting van de punten voor alle te maken opdrachten en reflecteer weer op het puntenaantal na het maken van de opdracht.
Heb je deze secties doorgewerkt dan weet je hoe je code er mooi uitziet
en heb je één van de meest gebruikte programma structuur
geleerd. Zorg dat iedereen in de groep dit nu volledig begrijpt.
Sprint 3 duurt 2 lessen en zal bestaan uit het reageren op invoer van de gebruiker. Daartoe maak je de opgaven in de sectie
foutafhandeling.
Geef voor je begint weer een schatting van de punten voor alle te maken opdrachten en reflecteer weer op het puntenaantal na het maken van de opdracht.
Sprint 4 duurt 2 lessen en zal bestaan uit het programmeren van
herhalingen. Herhalingstructuren zijn ook heel belangrijk. Zorg dat iedereen in de groep dit na afloop van deze sprint volledig begrijpt.
Daartoe maak je de opgaven in de sectie
herhaling.
Geef voor je begint weer een schatting van de punten voor alle te maken opdrachten en reflecteer weer op het puntenaantal na het maken van de opdracht.
Sprint 5 duurt 2 lessen en zal bestaan uit het maken en gebruiken van functies. Zorg dat iedereen in de groep dit na afloop van deze sprint volledig begrijpt wat functies zijn en waarvoor ze zo
belangrijk zijn.
Daartoe maak je de opgaven in de sectie
functies.
Geef voor je begint weer een schatting van de punten voor alle te maken opdrachten en reflecteer weer op het puntenaantal na het maken van de opdracht.
Sprint 6 duurt 2 lessen behandelt het vergaren van kennis over weer zo'n uitermate belangrijk begrip Array (of wel rijen).
Daartoe maak je de opgaven in de sectie
Array's.
Geef voor je begint weer een schatting van de punten voor alle te maken opdrachten en reflecteer weer op het puntenaantal na het maken van de opdracht.
Sprint 7 duurt 2 lessen en is de afsluiting van deze cursus.
Je maakt de opgaven in de sectie
afsluitende PO.
Je mag ook eigen uitdagende opdrachten verzinnen die alle bovenstaande
technieken integreren.